Haku

Kotipalvelu ja esteetön kirjasto

Vaara-kirjastot kiinnittävät huomiota esteettömyyteen ja saavutettavuuteen sekä tiloissa että verkossa. Voit aina kysyä apua henkilökunnaltamme. Otamme myös mielellämme vastaan palautetta palveluidemme kehittämiseksi.

Kotipalvelu

Kirjaston kotipalvelu on tarkoitettu niille asiakkaille, jotka eivät terveydellisistä syistä tai korkean iän vuoksi voi itse asioida kirjastossa.

kaksi kirjaston työntekijää ja kirjakasseja hoivakodissa

Käytettävissä on koko Vaara-kirjastojen aineisto: kirjat, lehdet, äänikirjat, isotekstiset kirjat, selkokirjat, musiikki- ja kielikurssiäänitteet, Celia-äänikirjat sekä elokuvat. Kotipalvelu on asiakkaalle maksutonta.

Asiakas saa toivomansa aineiston kotiin kirjaston kotipalvelua hoitavan henkilön valitsemana ja toimittamana. Sovittaessa aineiston voi toimittaa asiakkaalle myös hänen valtuuttamansa henkilö tai taho. Valtuutettu henkilö tai taho huolehtii valmiiksi kootun noutokassin kuljetuksesta asiakkaalle, ja palautuksesta kirjastoon.

Ennen palveluiden käyttöönottoa asiakkaalle kerrotaan toimintaperiaatteet ja kysellään lukumieltymyksistä. Asiakkaan tulee täyttää ilmoittautumislomake ja palauttaa se kirjastoon. Kotipalvelun asiakkaaksi on mahdollista päästä myös määräajaksi. Asiakkuus alkaa, kun sekä asiakas että kotipalvelua hoitava kirjasto ovat allekirjoittaneet lomakkeen ja sopineet järjestelyistä.

Tulostettava kirjaston kotipalvelun ilmoittautumislomake (PDF / 89 kt)

Tulostettava liite kirjaston kotipalveluasiakkaan ilmoittautumislomakkeeseen (aineistotoiveet ym.) (PDF / 66 kt)

Kysy lisää kotipalvelua tarjoavista kirjastoista:

  • Enon kirjasto: Tiia Lehikoinen, 050 362 3344
  • Ilomantsin kirjasto: Jukka Hulkko, 040 104 3124
  • Joensuun pääkirjasto ja lähikirjastot: Paula Hirvonen, 050 311 6358; Heli Itkonen, 050 443 3441
  • Juuan kirjasto: Tero Paasu, 040 104 2904
  • Kiihtelysvaaran kirjasto: asiakaspalvelu, 050 380 2411
  • Kiteen ja Kesälahden kirjastot: asiakaspalvelu / Kitee, 040 105 1128; asiakaspalvelu / Kesälahti, 040 105 1132
  • Kontiolahden kirjasto: Satu Hämäläinen, kirjaston asiakaspalvelu, 050 441 2249
  • Lehmon kirjasto: asiakaspalvelu, 050 401 5298
  • Lieksan kirjasto: asiakaspalvelu, 040 104 4125
  • Liperin kirjastot: Arja Kiiskinen, 050 330 4017
  • Nurmeksen ja Valtimon kirjastot: 050 345 7280
  • Outokummun kirjasto: Marjo Nevalainen, 050 311 6363
  • Polvijärven kirjasto: Taru Karttunen, asiakaspalvelu, 050 315 6594
  • Pyhäselän (Hammaslahden) kirjasto: asiakaspalvelu, 050 315 6596
  • Reijolan kirjasto: asiakaspalvelu, 050 431 4921
  • Rääkkylän kirjasto: asiakaspalvelu, 040 105 3118
  • Tohmajärven kirjasto: Pirkko Metsätie, 040 105 4111
  • Tuupovaaran kirjasto: asiakaspalvelu, 050 315 6590

Celia-kirjaston palvelut

Celian logo

Celian kirjoja voivat käyttää kaikki, joille tavallisen painetun kirjan lukeminen on vaikeaa esim. lukivaikeuden, heikon näön tai muun vastaavan syyn vuoksi. Palveluiden käyttäjäksi voit liittyä omassa kirjastossasi.

Celian valikoimaan kuuluu yli 40 000 äänikirjaa, joita voit kuunnella maksutta suoraan verkossa. Valikoimasta löytyvät sekä vanhat klassikot että uutuuskirjat.

Ohjeet kuunteluun löydät Celian sivuilta

Kirjasto selkokielellä

Vaara-kirjastoihin hankitaan kirjoja myös selkokielellä. Selkokielisiä kirjoja voit hakea verkkokirjastossa hakusanalla selkokirjat tai tästä linkistä.

Kirjaston esite ja käyttösäännöt ovat saatavilla selkokielisinä. Selkokieliselle verkkosivulle pääset tästä linkistä.

Viittomakielinen kirjasto

Viittomakielinen kirjasto on verkkopalvelu, johon kootaan viittomakielistä aineistoa. Osa materiaalista on käännetty suomeksi tai ruotsiksi.

Kirjasto tallentaa Suomen viittomakielisten kulttuuria, historiaa ja kieltä. Aineisto on helposti kaikkien saatavilla eikä asiakkuus vaadi rekisteröitymistä. Kirjastoa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Viittomakielisen kirjaston esittely (video)


Viittomakielinen kirjasto

Joensuun pääkirjaston esteettömyys

Reitti pääsisäänkäynnille Koskikadun puolella ja ulko-ovet:

  • Sisäänkäynnin luona on pysähtymispaikka autoille esim. saattoliikennettä varten.
  • Kadunvarressa on kaksi liikkumisesteisten pysäköintipaikkaa, mutta kadunreuna on toistaiseksi korkea.
  • Ovet avautuvat automaattisesti.
  • Sisäänkäynti on portaaton ja esteetön.
  • Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.

Reitti takapihan sisäänkäynnille ja ulko-ovet:

  • Pysäköintialueella on kaksi vammaispysäköintipaikkaa, mutta reitillä on epätasaista kiveystä.
  • Ovet avautuvat automaattisesti.
  • Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.

Ensimmäinen kerros

  • Aulassa on esteetön WC, jossa on myös vauvanhoitotaso.
  • WC on melko ahdas sähköpyörätuolin käyttäjälle.
  • WC-tilat ovat sukupuolineutraaleja.
  • Hissiin mahtuu pyörätuolilla.
  • Aulassa on lainattava rollaattori ja lastenrattaat.
  • Kahvila Pilkkuun johtaa pyörätuoliluiska.
  • Aulassa on infonäyttö.
  • Muikku-salissa on induktiosilmukka.
  • Lukusali Vipusessa on NVDA–ruudunlukuohjelma yhdellä asiakastietokoneella.

Toinen kerros

  • Lainausosastolla on asiakastietokone, jonka ääreen pääsee pyörätuolilla.
  • Näyttöä voi suurentaa ctrl+ -toiminnolla.
  • Toisen lainausautomaatin pöydän korkeus on säädettävä ja sen ääreen pääsee pyörätuolilla.
  • Lasten - ja nuorten osastolla on WC, mutta se ei ole esteetön.
  • WC:ssä on vauvanhoitotaso.

Kolmas kerros

  • Musiikkiosastolla pääsee kahden asiakastietokoneen ääreen pyörätuolilla.
  • Karaokehuone ei ole esteetön.
-- >