Tervetuloa kirjaston käyttäjäksi

Kirjasto on tarkoitettu kaikille ihmisille.
Sieltä voit lainata erilaisia aineistoja,
esimerkiksi kirjoja, lehtiä, nuotteja, elokuvia, äänitteitä,
lautapelejä, konsolipelejä, e-kirjoja ja e-äänikirjoja.
Kirjastossa voit myös lukea kirjoja, pelata pelejä,
tehdä töitä ja viettää aikaa.
Kirjastokortti
Kun lainaat aineistoja, sinulla täytyy olla kirjastokortti.
Kirjastokorttia varten tarvitset henkilötodistuksen,
jossa on kuva ja henkilötunnus,
esimerkiksi henkilökortti, passi tai ajokortti.
Lisäksi sinun täytyy noudattaa kirjaston sääntöjä.
Alle 15-vuotias tarvitsee vanhempien luvan kirjastokorttiin.
Kirjasto tarvitsee myös osoitteesi,
puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.
Jos osoite, puhelinnumero tai sähköpostiosoite muuttuu,
ilmoita muutos heti kirjastoon.
Voit käyttää kirjastokorttiasi
kaikissa Vaara-kirjastojen kirjastoissa.
Jos korttisi katoaa, ilmoita siitä kirjastoon heti.
Silloin kukaan muu ei voi käyttää korttiasi.
Lainat ja lainojen uusiminen
Aineiston laina-aika on enintään 28 vuorokautta.
Lainojesi eräpäivät näet lainauskuitista
ja verkkokirjastosta ”Oma tilin” kohdasta ”Lainat”.
Aineistot voi palauttaa mihin tahansa Vaara-kirjastoon.
Joissain kirjastoissa on palautusluukku,
Jos palautat lainan eräpäivänä luukkuun,
sen täytyy olla luukussa ennen kuin kirjasto menee kiinni.
Voit uusia lainasi verkkokirjaston Lainat-kohdassa
tai voit soittaa kirjastoon ja uusia lainasi.
Vaara-kirjastojen puhelinnumerot ovat
verkkosivuilla ”Kirjastot”-osassa.
Saat muistutuksen eräpäivästä sähköpostiisi.
Jos lainasi on myöhässä, saat siitä ilmoituksen kirjeessä.
Silloin sinun on maksettava kirjeen lähetyskulut.
Varaukset
Voit varata aineistoja helposti verkkokirjastossa.
Samalla voit valita, mistä kirjastosta haet aineiston.
Voit varata aineistoja myös käymällä kirjastossa
tai soittamalla kirjastoon. Varaaminen on ilmaista.
Varauksen voi peruuttaa verkkokirjastossa,
jos se ei ole vielä kuljetettavana sinulle
tai noudettavissa kirjastossa.
Jos aineisto on jo tullut kirjastoon, ja et hae sitä,
sinun täytyy maksaa varauksesta kaksi euroa (2 €).
Saat kirjastolta ilmoituksen,
kun voit hakea varaamasi aineiston.
Voit valita, haluatko ilmoituksen
sähköpostina, tekstiviestinä tai kirjeenä.
Näet ilmoitustavan verkkokirjaston kohdasta ”Omat tiedot”.
Maksut
Jos palautat tai uusit lainan eräpäivän jälkeen,
sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Myöhästymismaksu peritään myös silloin,
jos verkkokirjasto ei toimi,
ja et sen takia voi uusia lainaasi.
Verkkokirjastosta näet kaikki myöhästymismaksusi.
Yhden kirjan myöhästymismaksu on 30 senttiä päivässä.
Maksu kasvaa joka päivä.
Voit maksaa myöhästymismaksun verkkopankissa,
kun maksuja on yksi euro (1 €) tai enemmän.
Lisätietoa maksuista saat yleiskieliseltä
"Asiakkaana"-sivulta kohdasta "Maksut".
Näin käytät verkkokirjastoa
Verkkokirjaston osoite on https://vaara.finna.fi
Voit hakea tietoja verkkokirjastosta ilman kirjautumista.
Oma tili ja PIN-koodi
Jos haluat mennä omille sivuille,
sinun täytyy kirjautua verkkokirjastoon.
”Kirjaudu sisään”-painike on ylhäällä oikealla.
Tarvitset käyttäjätunnuksen ja tunnusluvun
kun kirjaudut verkkokirjastoon
tai haluat käyttää e-aineistoja
tai käyt omatoimikirjastossa.
Käyttäjätunnus on kirjastokortin numero.
Tunnusluvun eli PIN-koodin saat kirjastosta.
Jos unohdat PIN-koodin,
saat uuden koodin kirjaston asiakaspalvelusta.
Kun kirjaudut sisään etusivulta,
”Oma tili” näkyy heti vasemmassa reunassa.
Jos kirjaudut muilta sivuilta,
”Oma tili” näkyy, kun klikkaat omaa nimeäsi yläpalkissa.
Sivuilla näkyvät omat tietosi,
lainojen eräpäivät, varaukset ja myöhästymismaksut.
Sivuilla voit myös uusia lainasi.
Omien tietojen muuttaminen
”Omat tiedot”-osassa voit vaihtaa PIN-koodin,
puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen.
Voit myös ilmoittaa uuden osoitteen
ja varaustunnuksen kirjastolle lomakkeella
”Tee osoitteenmuutospyyntö”.
”Omat tiedot”-osassa voit muuttaa viestiasetuksia
eli miten saat kirjaston ilmoitukset.
Mene ”Omat tiedot”-osassa kohtaan ”Viestiasetukset”
ja avaa lomake "Tee viestiasetusten muutospyyntö".
Asetukset voi muuttaa myös kirjaston asiakaspalvelussa.
Korttien liittäminen
Joskus samaan ”Oma tiliin” voi liittää useita kortteja,
esimerkiksi lasten kortit.
Silloin samalla tilillä voi hoitaa
koko perheen lainoja ja muita tietoja.
Kaikilla korteilla on kuitenkin oma PIN-koodi.
Kirjaudu ulos
Kun haluat kirjautua ulos omilta sivuilta,
klikkaa ensin yläpalkissa näkyvää omaa nimeäsi
ja sen jälkeen ”Kirjaudu ulos”-painiketta.
Muut palvelut
Kaukolainat
Kaukolaina tarkoittaa,
että kirjasto tilaa aineiston jostain muusta kirjastosta.
Voit tehdä tilauksen kaukolainasta
nettikirjastossa sähköisellä lomakkeella.
Lomake löytyy kohdasta ”Asiakkaana kirjastossa”.
Voit myös täyttää paperilomakkeen kirjastossa.
Kotipalvelu
Kirjasto tuo aineistoja kotiin,
jos et voi itse käydä kirjastossa
iän, sairauden tai vamman vuoksi.
Palvelu on ilmaista.
Jos tarvitset kotipalvelua,
ota yhteyttä omaan kirjastoosi.
Omatoimikirjastot
Omatoimikirjasto tarkoittaa,
että voit käyttää kirjastoa myös silloin,
kun siellä ei ole työntekijöitä.
Omatoimikirjastoa voit käyttää klo 7-21
eli aamu seitsemästä ilta yhdeksään.
Jos haluat käyttää omatoimikirjastoa,
sinun täytyy tehdä asiakassopimus kirjastossa.
Omatoimikirjastossa voit lukea kirjoja,
lainata tai palauttaa kirjoja automaatilla
ja käyttää erilaisia laitteita.
Omatoimikirjastoon pääset kirjastokortilla tai kulkutunnisteella.
Kirjastokortilla omatoimikirjaston käyttö on ilmaista.
Kulkutunnisteesta on maksettava panttimaksu.
Kysy lisää omasta kirjastostasi!
Itsepalveluaukiolo
Itsepalveluaukiolo tarkoittaa,
että kirjasto on auki,
mutta palvelutiskillä ei ole työntekijää.
Itsepalveluaikana voit palauttaa kirjasi automaattiin,
lainata kirjoja automaatin avulla
ja lukea kirjoja tai lehtiä kirjastossa.
Kirjaston työntekijät neuvovat aina,
kun tarvitset apua.
Toivomuksia ja palautetta voit antaa
suoraan henkilökunnalle
tai palautelomakkeella https://vaara.finna.fi -sivuilla.